Köpinformation
Om du är under 18 år måste du ha målsmans tillstånd för att handla hos oss på Blomsterträdgården. När du handlar via Internet gäller konsumentköp- och distansavtalslagen. Denna lag skyddar dig som konsument när du genomför köp på distans. Läs mer hos Konsumentverket. Alla bedrägeriförsök polisanmäls och vi förbehåller oss rätten att häva ett köp om bedrägeri misstänks. Priserna i butiken är inklusive 25% alternativt 6% moms och är angivna i svenska kronor (SEK) som standard. Butikspriserna gäller om ingen annan överenskommelse är gjord. Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna utan förvarning, beroende på valutakurser, portokostnader, omkostnader etc.
Orderbekräftelse
Efter att du har genomfört ditt köp skickar vi en orderbekräftelse till din mejladress. Vill du ändra din beställning på något sätt ska du kontakta oss genom att mejla till order@blomstertradgarden.se inom 24h. Skulle någon produkt vara slut på lager kommer vi kontakta dig för att stämma av om du vill vänta in nästa leverans, dela leveransen eller avboka den restnoterade produkten. När din beställning är packad får du ytterligare ett mejl om att din beställning finns att hämta hos oss i butiken eller är skickad.
Betalning
Hos oss betalar du med Klarna eller Swish. Genom Klarna kan du betala direkt med valfritt kort, betala senare eller dela upp din betalning. Läs om Klarnas betalningsalternativen på klarna.se.
Ångerrätt,retur & reklamation
Hos oss får du ångra ditt köp utan någon anledning upp till 14 dagar med förutsättningen att varan är i samma skick som den var när den lämnade vår butik. Ni står för returkostnaden.
LÖKAR, VÄXTER OCH KNÖLAR OMFATTAS INTE AV ÅNGERRÄTTEN.
Den lagstadgade ångerrätten för distanshandel är 14 dagar. Med hänvisning till §11:14 i Distanshandelslagen gäller detta ej för varor som snabbt kan försämras eller ta skada av att hanteras flera gånger därav är växter, lök&knölar samt frön undantagna.
Vi gör vårt yttersta för att ni ska få friska och fina produkter, men ibland blir det fel, vi arbetar med levande material och vi är inte mer än människor.
Det händer även ibland att våra kära leverantörer blandar ihop sorterna och då kan det tyvärr drabba dig som kund. Det är inget som vi kan göra något åt men det händer ibland. Har det hänt dig? Kontakta oss så får du ett tillgodokvitto som gäller i 1 år.
Ibland händer det även att vi inte får de sorter vi blivit lovade. Då har vi en dialog med dig som kund där vi kommer fram till en lösning där du antingen får välja en annan sort eller pengarna tillbaka.
Får du en knöl/lök som är sjuk, fel eller skadad så kontakta oss direkt eller inom 7 dagar.
Personuppgifter
För att handla hos oss behöver du lämna dina personuppgifter till oss. Vi lämnar aldrig ut dina personuppgifter till tredje part. Du som kund hos oss har rätt att ta del av den informationen vi har registrerat om dig enligt personuppgiftslagen. Om du har frågor kring detta eller vill ta del av dina uppgifter, kontakta oss på info@blomstertradgarden.se.
För att kunna erbjuda dig Klarnas betalmetoder kan vi i kassan komma att dela dina personuppgifter i form av kontaktuppgifter och orderinformation med Klarna, för att Klarna ska kunna bedöma om du kan välja betalmetoderna, samt för att anpassa dem för dig. Dina personuppgifter som delas behandlas enligt Klarnas egna dataskyddsinformation.
Tvist
Vid en eventuell tvist följer vi Allmänna reklamationsnämnden föreskrifter.
Frakt och leverans
Oftast skickas paketen med DHL och levereras bara inom Sverige. Leveranstiden är 1-7 arbetsdagar, ej helgdagar. Om du inte hämtar ut din order innan den går i retur till oss (14 dagar) fakturerar vi dig 250 kr för vårt arbete och hantering av produkterna.
Ångerrätt & Retur
Om du av någon anledning inte skulle vara nöjd med din order har du full returrätt inom 14 dagar från och med att du mottagit paketet. Produkten får ej vara använd och skall returneras i originalförpackning om den levererades i en sådan. Produkten ska vara i samma skick som när den lämnade oss, annars gäller inte ångerrätten. Returkostnaden är 69 kr som dras av från varuvärdet innan återbetalning. Vill du göra en retur, skicka ett mejl till order@blomstertradgarden.se.
Byten
Om du vill byta en vara ber vi dig följa dessa steg.
- Gör en ny beställning av de produkter du önskar.
- Kontakta vår kundservice via mejl på order@blomstertradgarden.se för att få en förbetald retursedel som du kan skicka tillbaka din oönskade vara med, kom ihåg att uppge ditt ordernummer i mejlet.
- När vi mottagit din retur av den oönskade varan, gör vi en justering på din betalning motsvarande beloppet för varan du returnerat. Om du betalat med faktura, ber vi dig pausa den hos Klarna till dess att vi justerat den. När returen är hanterad skickar vi dig en bekräftelse på mejl.
Force majeure
Blomsterträdgården är befriade från påföljd av underlåtenhet att fullgöra viss förpliktelse enligt detta avtal, om underlåtenheten har sin grund i befriade omständigheter enligt nedan och omständigheten förhindrar, försvårar eller försenar fullgörandet. Såsom befriade omständigheter skall anses bland annat myndighets åtgärd eller underlåtenhet, nytillkommen eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage, olyckshändelse av större omfattning eller annan typ av naturkatastrof.
I force majeure ingår myndighetsbeslut som påverkar marknad och produkter negativt, till exempel restriktioner i indikation, varningstexter, försäljningsförbud etc., onormal nedgång i marknaden samt om bolaget utsätts för kriminell aktivitet som påverkar verksamheten.